Recents in Beach

Muzium Mainan Pulau Pinang l Penang Toy Museum



UPDATE!!!!

Toy Museum telah diubah lokasi di Teluk Bahang. Selepas roundbout Teluk Bahang anda boleh amik kiri dan Toy Museum di belakang Kilang Batik Craft.

Muzium Mainan Pulau Pinang atau Penang Toy Museum terletak di Jalan Tanjung Bungah.Lokasi ini betul-betul dihadapan Hotel Orchard Copthorne.Disisni terdapat lebih 100,000 watak kartun yang dipamerkan di sini. Bukan saja kanak-kanak, malah golongan dewasa yang minat mengupul koleksi koleksi cartoon juga pasti menyukainya.

Muzium ini diiktiraf Malaysia Book of Records sebagai muzium mainan terbesar di Malaysia. Lebih membanggakan, muzium ini adalah yang pertama dan terbesar di Asia. Muzium yang dibuka tujuh hari seminggu dari jam 9 pagi hingga 9 malam ini diilhamkan pemiliknya, Loh Lean Cheng yang mendapat ilham selepas melawat Muzium Mainan dan Model di London.

Antara koleksi yang dipamerkan di muzium ini ialah watak terkenal yang dipamerkan ialah Batman, Star Wars, Spiderman, Lilo Stitch, Jack Sparrow, Matrix, The Munsters, Ninja Turtle dan Mr Bean. Dibuka setiap hari 9.00am to 9.00pm. Tiket RM10 (dewasa), RM6 (kanak2), percuma bawah 3 tahun.

Post a Comment

0 Comments